Metody badania skuteczności i bezpieczeństwa stosowania produktów kosmetycznych

Metody badania skuteczności i bezpieczeństwa stosowania produktów kosmetycznych

Do oceny skuteczności gotowych produktów kosmetycznych wykorzystuje się pomiary określonych parametrów skóry.

Zgodnie z wymaganiami prawa europejskiego kosmetyki nie mogą być testowane na zwierzętach [1], dlatego firmy kosmetyczne wykorzystują inne metody w celu potwierdzenia skuteczności, ale przede wszystkim bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych. 

Jedną z takich metod są naskórkowe testy płatkowe (NTP), które stanowią próbę wywołania miejscowego odczynu zapalnego skóry w wyniku reakcji alergicznej [2]. Badanie polega na umieszczeniu na skórze probanta specjalnych komór, zawierających testowany kosmetyk, mocowanych za pomocą hipoalergicznych plastrów. Odczyt wyników ma miejsce po zdjęciu próbek, po 48 h, następnie po 72 h, a nawet po 96 h od rozpoczęcia testu. 

Do oceny skuteczności gotowych produktów kosmetycznych wykorzystuje się pomiary określonych parametrów skóry, takich jak na przykład przezskórna utrata wody (ang. transepidermal water loss, TEWL), pH skóry, ilość wydzielanego sebum, rozmiary i struktura poszczególnych warstw skóry, napięcie, elastyczność oraz kolor skóry. W tym celu stosuje się nowoczesne techniki analityczne z zakresu termografii, mikroskopii czy mikrofotografii oraz komputerowej analizy obrazu [3]. Dodatkowo lekarz nadzorujący badanie oraz biorący w nim udział ochotnicy dokonują wizualnej oceny stanu skóry przed i po zastosowaniu analizowanego produktu kosmetycznego.

Literatura: 

  1. Artykuł 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku, dotyczącego produktów kosmetycznych 
  2. Czarnecka-Operacz M., Jenerowicz D.: „Diagnostyka alergologiczna w dermatologii” W: „Metody diagnostyczne w dermatologii, wenerologii i mikologii lekarskiej” (red. Adamski Z., Kaszuba A.) Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2015, str. 46–47
  3. del Pozo A., Viscasillas A.: “Efficacy Evaluation” W: “Analysis of cosmetic products” (red. Salvador A., Chisvert A.), Elsevier B.V., 1st Edition, 2007, str. 462-474
Autorzy

dr n. farm. Maria Żebrowska,

mgr farm. Weronika Krzynówek 

Polecane produkty

Zapisz się aby otrzymywać najnowsze informacje