Magnez – czyli skuteczna walka ze skurczami mięści

Magnez – czyli skuteczna walka ze skurczami mięści

Osobami narażonymi na niedobory magnezu są między innymi sportowcy i osoby aktywne fizycznie, dla których niezwykle istotna jest prawidłowa praca mięśni.

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym występującym w przyrodzie. Jest też istotnym makroelementem organizmu ludzkiego. Znajduje się głównie w układzie kostnym w postaci związanej, ale również w mięśniach oraz we krwi [1]. Magnez jest niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych zachodzących w komórkach. Pełni też rolę kofaktora, czyli substancji potrzebnej enzymom do katalizowania reakcji chemicznej [1, 2].

Niedobór magnezu powoduje zaburzenie funkcjonowania organizmu, co może objawiać się między innymi nieprawidłową pracą serca, szybkim męczeniem się, bolesnymi skurczami mięśni, drżeniem powiek czy też wzmożonym wypadaniem włosów. Zbyt niski poziom magnezu uważa się za jeden z czynników ryzyka wystąpienia takich chorób układowych, jak miażdżyca, choroby serca, osteoporoza, ale również astma, zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD –ang. attention deficit hyperactivity disorder) czy migrenowe bóle głowy. Zmniejszone stężenie magnezu we krwi wiąże się także ze zwiększoną podatnością na stres i wszystkie jego skutki, takie jak bóle głowy, zmęczenie, bezsenność i drażliwość [1].

Osobami narażonymi na niedobory magnezu są między innymi sportowcy i osoby aktywne fizycznie, dla których niezwykle istotna jest prawidłowa praca mięśni. Szczególnie oni powinni pamiętać o doustnej suplementacji oraz rozważyć stosowanie po wysiłku fizycznym żeli do masażu. Chłodząca formuła żelowa uśmierza ból, a sam masaż poprawia nastrój [3], wspomaga wydolność mięśni i zwiększa efektywność krążenia, co przyspiesza regenerację i pobudza funkcje detoksykacyjne.

 

Literatura:

  1. Bancerz B., Duś-Żuchowska M., Cichy W., Matusiewicz H.: „Wpływ magnezu na zdrowie człowieka” Przegląd Gastroenterologiczny, 2012, 7, 359–366.
  2. Polefka T. G., Bianchini R. J., Shapiro S.: „Interaction of mineral salts with the skin: a literature survey” International Journal of Cosmetic Science, 2012, 34, 416–423.
  3. Hemmings B. J.: „Physiological, psychological and performance effects of massage therapy in sport: a review of the literature” Physical Therapy in Sport, 2001, 2, 165–170.
Autorzy

dr n. farm. Maria Żebrowska,

mgr farm. Weronika Krzynówek

Polecane produkty

Zapisz się aby otrzymywać najnowsze informacje